Friday 14 June 2013

Bersyukurlah..

tadi jalan2 d kk(kota kinabalu), nak beli barang ckit tok bawa balik rumah..siap2 beli barang, dah on the way nak balik tu, lapar, tp xda tempat yang memikat selera..hehe..pastu nampak satu gerai jual makanan..tertarik dengan satu jenis makanan tu, dalam tu ada nasi impit, n ada isi ayam pastu dia curah kuah ckit..xtaw nama makanan tu pa..maybe makanan tradisional org sabah kot..beli satu bungkus, nak share dua org..jln cari tempat yang sesuai nak mkn, pastu da nampak satu tempat ni aku kira ok la nak makan d ctu, n decide nk mkn ctu ja..masa buka nak mkn mknan tu, tba2 datang dua org budak, sorang tu, dah besar maybe dalam darjah 3 camtu n sorang lagi budak kecil yang dia dukung, aku agak setahunla umur dia..dia datang minta makann tu..aku baru secubit mkn nasi n kawan aku pon baru mkn ckitja..dia datang minta2..mula2 pk betol ke budak ni, ke ada sindiket ke pa.. rasa cuak pon da..pastu bila dia minta lagi, x sampai ati lak nak makan..aku ambil mknn tu n bg kt dia, dia sambar terus mkann aku tu, budak yang dia dukung tu betol2 nmpak cam lapar..pastu depa bawa maknn tu p duduk atas troli n mkn dengan lahapnya.. lg satu budak yang besar tu mcm sakitja tangan dia..cer tengok kat tangan yang dia letak di dalam baju dia tu..kesian aku tgok..time aku nak balik tu, kami lalu depan depa, n budak tu senyum kat aku..aku rasa senyum tu senyum iklas..n aku rasa puas ati..

Ada banyak benda yang aku pikir, mana pergi ibu bapa budak2 tu..dari bila budak2 u x mkn, d mna la depa tdor, d mana depa tggal..kesian rasa..and pengajaran bagi aku, klu aku rasa diri aku susah ramai lagi org yg susah..jgnlah merungut klu xdapat, mkn mkanan yg sedap sebb ramai lagi yang makan bekas mkann org lain..jgn merungut bila rumah sempit and x selesa, ramai lagi org yang x berumah..jgn merungut xda baju baru, sebb ramai yang xda baju nak pakai..bersyukurlah dengan pa yg kita ada..

assalamuaikum dari anak kampung..

6 comments:

  1. ala..kesiannya budak2 tu..nak menangis baca..huhu..mungkin ibubapa diaorang cari makan kot..huhu..siapa la sanggup biarkan diaorang berkeliaran lgi2 budak kecil tu

    ReplyDelete
  2. itula..tp ramai kot camni kat cni..ntahla sindiket ke apa..kdg2, da yg berbogelja..cian tgok

    ReplyDelete
  3. kita kena bersyukur dengan apa y kita ada sbb rmai lagi diluar sana y serba kekurangan :') kesian ngn dorang..hurm.. sindiketkah?? hurm

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol..berhentilah mengeluh, n startlah mnghargai pa yg kita ada

      Delete
  4. Replies
    1. belajar bersyukur..hidup pasti bahagia..

      Delete